Montering af cylinder og stempel

Montering af cylinder

Inden monteringen af cylinderen skal først motoren og sidenhen krumtapshuset rengøres grundig for skidt og snavs.

Når motorblokken er rengjort kan den gamle cylinder afmonteres og pakningsfladerne skrabes af, således at der ikke sidder gamle rester tilbage.

Inden den nye cylinder monteres er det vigtigt at du kontrollere om skørterne på cylinderen kan gå ned i motorblokken - på Euro2-motorer er der nemlig støbt en lille kant som forhindre at nogle uoriginale cylindere kan monteres. Skulle du have sådan en motor har vi hos Scooterland også cylindere hertil. Det er også vigtigt at tjekke de reservedele du er ved at montere, om stemplet glider uhindret i cylindergangen, ligeledes er det også vigtigt at kontrollere krumtappen for skader og slør - er din plejlstang fx skæv kan dette medføre skader på den nye cylinder også.

Først skal stemplet klargøres med strempelringene - der findes forskellige slags, blandt andet finder man i nogle cylinderkit en 3. ring, en tynd bølget ring. Vi plejer at anbefale at denne ikke monteres! Den kan anvendes, hvis cylinderen er meget slidt, men det kræver stor erfaring at vurdere hvornår det er nødvendigt - sættes den i uden at det er nødvendigt kan man risikere at cylinderen "sætter sig" fordi stemplet kommer til at gå alt for stramt. Der findes også stempelringe der er koniske, en sådan ring skal altid sidde øverst. Det er vigtigt at tjekke at ringene kan lukke tæt omkring stemplet og at de små stop, der skal være i fræsningen til stempelringene også er tilstede.

Når alt er kontrolleret, fundet i orden og stemplet er klargjort kan man gå videre til monteringen.

  1. Montering af et nyt nåleleje (skift ALTID nålelejet ved montering af nyt stempel!)
  2. Sæt stemplet ned over plejlstangen, før krydspinden igennem og monter låseringene.
    • Låseringene SKAL sidder der først gang! Eller hopper de ud! Køb hellere et ekstra sæt for de MÅ IKKE GENBRUGES!
    • Er der en pil på toppen af stemplet skal den PEGE MOD UDSTØDNINGSPORTEN! Og stempelringssamlingerne SKAL VENDE VÆK FRA UDSTØDNINGSPORTEN!
  3. Placer bundpakningen ved motorblokken og sæt cylinderen på - husk at klemme stempelringene sammen.
  4. Læg toppakningen på og til sidst topstykket
    • Krydsspænd møtrikkerne.

Ved montering af større cylinderkit skal karburatoren omdyses og ved montering af 47mm kit eller større anbefales det også at skifte til større karburator end standard - på den måde fås den mest optimale køling.

Tilkøring af cylinder

Tilkøring af en ny cylinder er vigtigt og vi anbefaler 400km ved en aluminiums cylinder og 300km ved støbejerns cylinder og ved lave omdrejninger.

 

Kontakt
Scooterland Aalborg
K. Christensensvej 5
9200 Aalborg SV
Tel. 98 18 99 64
scooter@scooterland.dk
CVR: 27 46 11 31
 


WEBDESIGN AF DIRECTIT