Montering af krumtap- og lejer

Montering af stållejer

Der er ikke nogen bestemt måde almindelige stållejer skal vende på. Men det er vigtigt at  huske at rense lejerne for evt. konservering, dernæst smøre lejerne igennem med olie og montere dem i blokkene og ikke på krumtap!

Vær opmærksom på, at på nogle motortyper kan leje presses så dybt i motorblok at der spærres for oliekanalen, dette vil medføre at lejet går til på grund af manglende smøring.

Montering af carbon/fiberlejer

Den del af lejet som er "lukket" skal vende ind mod krumtappen, og den del af lejet som er "åben", hvor du kan se kuglerne skal vende ind i motorblokken. Hvis lejerne vendes forkert vil der ske stor motorskade!

De to typer lejer skal køles ned mindst 24 timer inden montering (smid dem i fryseren)

Montering af krumtap

    Alle dele skal rengøres og smøres, også de nye dele - især er det vigtigt at de to motorblokker er rengjort meget grundigt - der må ikke være noget jord, metalsplinter eller andet på de to bloksider - husk også at det sted hvor du står og arbejder skal være rengjort!

      Nu skal lejerne, der har lagt i fryseren de sidste 24 timer, monteres i motorblokkene - du tager en blok af gangen! Blokken opvarmes. f.eks. med en varmepistol, der peger direkte på lejesædet i motorblokken og den skal opvarme i ca. 45min. - når blokken er opvarmet tager du lejet ud af fryseren og dropper det i blokken. Her er det vigtigt at du hører en metallisk lyd (metal-mod-metal), for da er du sikker på lejet er faldet helt i.

      Hører du ikke denne lyd er din blok ikke varm nok eller dit leje ikke nok nedkølet og så er det forfra og vi anbefaler at man ikke forsøger at montere det samme leje to gange!

        Når du har fået begge krumtapslejer lagt korrekt i blokkerne, skal krumtappen trækkes på plads. Først trækkes krumtap i den ene motorhalvdel og når den anden halvdel skal monteres, husk at montere evt. pakning inden du trækker den anden halvdel ind over krumtapakslen. Træk til blokkene er samlet og vær tålmodig, for der må ikke på noget tidspunkt bruges presse eller andet.

        Centrering af en ny monteret krumtap er meget vigtig! Det sikre at krumtappen sidder præcis i midten af krumtapshuset - centreres en krumtap ikke eller gøres det forkert kan det resultere i en ødelagt krumtap, cylinder m.m.

        Efter centrering af din krumtap, og inden du sætter pakdåserne i, skal du kunne dreje den rundt ved ganske let at dreje på akslen. Det sidste du mangler er at montere pakdåserne - husk at der ofte er forskel på højre og venstre! Pakdåserne sidder for at beskytte lejerne imod snavs og for at holde på smøringen i lejet, så derfor er det vigtigt at de er sat korrekte i - hvor pakdåserne skal sidde i motoren er forskellig fra model til model!

          Husk altid udskifte pakdåser ved montering af ny krumtap!

          Vær opmærksom på at der ikke ydes erstatning ved fejlmontering, på følgeskader eller udgifter til mekaniker. Tunningsdele er ikke omfattet af almindelige reklamations betingelser - se vores handelsbetingelser for yderligere beskrivelse!

           

          Kontakt
          Scooterland Aalborg
          K. Christensensvej 5
          9200 Aalborg SV
          Tel. 98 18 99 64
          scooter@scooterland.dk
          CVR: 27 46 11 31
           


          WEBDESIGN AF DIRECTIT